Gamla Lund
  • Hem
  • Gamla Lunds årsbok
    • Gamla Lunds historia
  • Alla tiders Lund
    • Artikelarkiv
  • Plan- och bevarandefrågor
  • Gamla Lund
  • Program
  • Gamla Lund Nytt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Menu Menu

Kommentarer till Lunds parkeringsstrategi.

Kommentarer till Lunds parkeringsstrategi

Kommentar till begreppet ”sammanvägd tillgänglighet”.

Med ”sammanvägd tillgänglighet” avses den totala tillgängligheten till en plats för samtliga färdsätt, snarare än för enskilda färdsätt.

Kommentar: En risk med detta begrepp är att platser som är mycket tillgängliga för biltrafik, t.ex. externa handelsområden vid de stora infartsvägarna, kan tillåtas få sämre tillgänglighet med kollektivtrafik, med cykel och för gångtrafik, eftersom det är den totala tillgängligheten som räknas.

Parkering i stadskärnan.

  • Antalet allmänt tillgängliga bilparkeringsplatser i stadskärnan (idag 1800 platser) skall bibehållas. Tillkommande bebyggelse genom förtätning skall enligt parkeringsnormen ha egna parkeringar, som inte ingår i de allmänt tillgängliga. Vid Lund C tillkommer därtill viss parkering för tågresande.

Kommentar:  Ett konstant antal allmänt tillgängliga parkeringsplatser i stadskärnan trots en växande befolkning i staden. Detta förutsätter att bilarna väntas stå för en minskande andel av resorna till ärenden i stadskärnan, vilket är bra. En medveten trafikpolitik i LundaMats’ anda medför att bilarnas andel kommer att fortsätt minska i förhållande till kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, vilket på sikt kan möjliggöra ett minskat antal allmänt tillgängliga platser, eller utöka boendeparkeringen på allmänt tillgängliga platser. Normen för antalet bilplatser per lägenhet bör vara så låg som möjligt för nybyggnader i stadskärnan, samtidigt som normen i sig har en begränsande effekt för exploateringstalet i stadskärnan. (En kompletterande bestämmelse bör vara att inga byggnader i stadskärnan får ha mer än 6 våningar över marknivå, och då endast vid större gator och torg.) Infart till underjordiska garage skall vara väl anpassade till stadsmiljön. Garagen bör kunna användas till annat om behovet av parkeringsplatser minskar.

  • Antalet allmänt tillgängliga parkeringsplatser i stadskärnan skall bevaras, då de är nödvändiga för tillgängligheten, speciellt för äldre och personer med funktionsnedsättning.

Kommentar: Jfr ovan. Det är viktigt att äldre och personer med funktionsnedsättning skall ha samma tillgänglighet med bil till stadskärnan. Alternativa och billigare fortskaffningsmedel för alla bör dock utvecklas snarast möjligt för att minska andelen bilåkande.

  • Parkering för besökande till stadskärnan kan i framtiden utökas genom strategiskt placerade parkeringshus med max. 10 min. gångavstånd till stadskärnan.

Kommentar: Det bör noga analyseras, var parkeringshusen dels gör störst nytta, dels orsakar minst möjliga negativa ingrepp i stadsmiljön. Stora krav bör ställas på utformningen. Även vad gäller behovet av parkeringshus kan detta hållas nere genom att aktivt främja kollektivtrafik, cykeltrafik och gångtrafik till stadskärnan.

  • På gator och torg i stadskärnan skall korttidsparkering stimuleras. Genom prissättning skall parkering i parkeringshus stimuleras. Aktiva informationssystem skall vägleda biltrafikanter till närliggande lediga parkeringsplatser.

Kommentar: Detta är utmärkt, i kombination med en politik som märkbart minskar bilismens andel av trafiken till stadskärnan genom förbättring av de alternativa färdmedlen. Allmänt bör parkering samt biltrafik i och till/från stadskärnan begränsas och anpassas till den historiska stadsmiljön. Inte fler bilar på gator och torg än de tål och plats för fotgängare, cyklar och upphållsytor. Det kan också krävas att de stora stadsbussarna till viss del ersättas av mindre bussar.

Parkering vid stadsutveckling.

  • I större stadsutvecklingsområden skall bilparkering främst ordnas i gemensamma parkeringsanläggningar eller underjordiska parkeringsgarage. Fastighetsägare skall kunna köpa parkeringsplatser, där så är lämpligt.

Kommentar: För villor och kedjehus bör parkering finnas på tomtmark för att minska behovet at gemensamma anläggningar. Gemensamma parkeringsanläggningar bör utformas så att de inkl. tillfarter konsumerar så lite mark som möjligt, smälter väl in i miljön (helst bidrar positivt till miljön) och kan få alternativ användning eller ses som reservytor om parkeringsbehovet minskar. Höga krav bör således ställas på anläggningarnas utformning. Allmänt sett bör en mindre andel biltrafik och ett större antal bilpooler och hyrbilssystem innebära att parkeringsnormen successivt kan minskas, vilket minskar behovet av parkeringsanläggningar.

Parkeringsanläggningar.

  • Parkeringshus skall kunna inriktas mot fler typer av fordon och fler funktioner som bidrar till ett mer hållbart resande. De skall ha faciliteter för laddning av elfordon. Pendlarparkering skall anordnas i lämpliga kollektivtrafiknära lägen.

Kommentar: Dessa principer är bra, liksom möjligheten att på sikt ge parkeringshusen ändrade funktioner om parkeringsbehovet minskar. Inte minst gäller detta i kollektivtrafiknära lägen. Biltrafikens andel av resande till och från kollektivtrafikens stationer och hållplatser får också förväntas minska.

Cykelparkering

  • Cykelparkering för pendlare skall finnas vid viktiga regionala och lokala kollektivtrafikhållplatser. Tillgången till besöksparkering för cyklar skall förbättras. Antalet cykelställ skall utökas på platser med hög efterfrågan, övergivna cyklar skall rensas bort och korttidsparkering skall införas på vissa platser.

Kommentar: Dessa principer är bra, och med ökad andel cykeltrafik följer en betydande ökning av behovet av cykelställ. Dessa bör utformas så att de smälter väl in i stadsmiljön. Det bör också anordnas plats till cyklar med tre hjul eller släp och till olika former av hyrfordon (elsparkcyklar etc). Det bör tydliggöras var cykling får ske och inte ske (många cyklar på trottoaren och mot enkelriktad trafik). Detta kräver bättre och säkrare cykelvägar och inte minst bättre anpassning av gatukorsningar för cyklar. (På många ställen är de påbjudna cykelvägarna farliga, så att cyklister väljer att cykla på trottoarerna.) Allt detta bör lösas samlat.

För Gamla Lunds styrelse

Erik Larsson, ordf.

2021-01-29

https://gamlalund.se/wordpress/wp-content/uploads/2025/02/gamla_lund_logo_orange_nyritad.png 0 0 petter https://gamlalund.se/wordpress/wp-content/uploads/2025/02/gamla_lund_logo_orange_nyritad.png petter2021-01-29 16:46:002025-02-06 16:46:21Kommentarer till Lunds parkeringsstrategi.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pages

  • Alla tiders Lund
  • Artikelarkiv
  • Gamla Lund
  • Gamla Lund Nytt
  • Gamla Lunds årsbok
  • Gamla Lunds historia
  • Hem
  • Plan- och bevarandefrågor
  • Program

Kategorien

  • Årsbok
  • Årsbok digital
  • Gamla Lund Nytt
  • Gamla Lund Nytt-artikel
  • Okategoriserade
  • Remisser
  • Remisser aktuell
  • Tidigare program

Archive

  • februari 2025
  • oktober 2024
  • juli 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • november 2023
  • mars 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • december 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augusti 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • april 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • mars 2020
  • februari 2020
  • mars 2019
  • februari 2019
  • mars 2018
  • februari 2018
  • mars 2017
  • februari 2017
  • mars 2016
  • februari 2016
  • februari 2015
  • mars 2014
  • februari 2014
  • augusti 2013
  • mars 2013
  • mars 2012
  • februari 2012
  • februari 2011
  • februari 2009
  • februari 2008
  • februari 2007
  • februari 2006
  • februari 2005
  • februari 2004
  • februari 2003
  • februari 2002
  • februari 2001
  • februari 2000
  • februari 1999
  • februari 1998
  • februari 1997
  • februari 1996
  • februari 1995
  • februari 1994
  • februari 1993
  • februari 1992
  • februari 1991
  • februari 1990
  • februari 1989
  • februari 1988
  • februari 1987
  • februari 1986
  • februari 1985
  • februari 1984
  • februari 1983
  • februari 1982
  • februari 1981
  • februari 1980
  • februari 1979
  • februari 1978
  • februari 1977
  • februari 1976
  • februari 1975
  • februari 1974
  • februari 1973
  • februari 1971
  • februari 1969
  • februari 1968
  • februari 1967
  • februari 1965
  • februari 1964
  • februari 1963
  • februari 1962
  • februari 1961
  • februari 1960
  • februari 1959
  • februari 1958
  • februari 1957
  • februari 1956
  • februari 1954
  • februari 1953
  • februari 1952
  • februari 1951
  • februari 1950
  • mars 1948
  • februari 1947
  • februari 1946
  • februari 1945
  • mars 1944
  • februari 1943
  • mars 1941
  • februari 1940
  • februari 1938
  • februari 1937
  • februari 1936
  • februari 1935
  • februari 1933
  • februari 1932
  • februari 1931
  • februari 1930
  • februari 1929
  • februari 1928
  • februari 1927
  • februari 1925
  • februari 1924
  • februari 1922
  • februari 1921
  • februari 1920
  • februari 1919

Föreningen Gamla Lund

Kattesund 6A
222 23, Lund
046 12 12 65
kansliet@gamlalund.se

Gamla Lunds kansli

Öppettider: Måndag tisdag, onsdag och fredag kl. 10.00 – 14.00 och Torsdagar kl. 12.00 – 16.00

Medlemsinfo

Bankgiro: 325-1675
Swish: 123-422 78 07
Bankgiro Jubileumsfonden Gamla Lund: 5038-4775

Följ oss på Facebook

© Copyright - Gamla Lund - powered by Enfold WordPress Theme
  • Link to Facebook
  • Link to Instagram
Link to: Yttrande till samrådshandling Detaljplan för del av Väster 7:1 m.fl. Link to: Yttrande till samrådshandling Detaljplan för del av Väster 7:1 m.fl. Yttrande till samrådshandling Detaljplan för del av Väster 7:1 m.fl. Link to: Astronomin i Lund 1667-1867. Link to: Astronomin i Lund 1667-1867. Astronomin i Lund 1667-1867.
Scroll to top Scroll to top Scroll to top