Program till detaljplan för Svenshögsvägen och Fäladstorget
Program till detaljplan för Svenshögsvägen och Fäladstorget
I Norra Fäladen, Lund.
Samrådshandling 2024-06-17.
PÄ 10/2022.
Yttrande Föreningen Gamla Lund
Planprogrammets historiska översikt och analys av dagens förhållanden och behov är bra oh tillfredsställande. En förtätning av den befintliga stadsmiljön har fördelarna att dels vara ett alternativ till utbyggnad i det öppna jordbrukslandskapet, dels öka underlaget för stadsdelens service. Samtidigt måste hänsyn tas till behovet av grönytor, mänsklig skala och godtagbara ljusförhållanden.
Det upp till 100 m breda gaturummet mellan bebyggelsen på ömse sidor av Svenshögsvägen tillkom för att kunna bredda den tvåfiliga vägen till en fyrfilig led och därtill ge plats till parkering. Grönytorna längs vägen har föga rekreativt eller stadsbildsmässigt värde, bortsett från trädsamlingen på östra sidan söder om Fäladstorget. Svenshögsvägen planerades i 1960-talets anda som en trafikled, en baksida som skulle ligga utanför de stadsmiljöer, där människor vistas och rör sig. Det blev en barriär mellan Norra Fäladens östra och västra del.
Planidén är nu att avsmalna det mycket breda gaturummet kring Svenshögsvägen och göra denna mer till en trädplanterad stadsgata, kantad med bebyggelse med entréer mot gatan. Svenshögsvägen blir då en framsida och en integrerad del av stadsrummet. Det kan bli ett lyft för Norra Fäladen och en bättre koppling mellan de västra och östra delarna, och går varken ut över befintlig bebyggelse eller rekreativa grönområden. Det innebär dock att befintliga alléer delvis måste flyttas eller ersättas av nya. Trädsamlingen på Svenshögsvägens östra sida söder om Fäladstorget sparas till hälften. Det vore önskvärt att spara mer av detta vegetationsområde och inskränka nybebyggelsen till hörnbyggnaderna i norr och söder.
Trots att Svenshögsvägen förändras från trafikled till stadsgata kan biltrafiken, såväl genomfartstrafik som lokal trafik förväntas öka. Detta kräver trafiksäkerhetsåtgärder som sänkt hastighet och olika typer av farthinder. Ett sätt att minska biltrafiken är utöver utbyggda gång- och cykelvägar att förbättra och effektivisera kollektivtrafiken. Planprogrammets förslag är att ge gaturummet längs Svenshögsvägen bredden 24,5 m, vilket möjliggör 2 m breda gång- och cykelbanor på båda sidor och en 3 m zon på båda sidor med alléträd med inslag av parkeringsfickor. Förslaget har i vardera riktningen en 3,5 m bred körbana för biltrafik och i mitten ett 3,5 m brett fält för busstrafik i båda riktningar – liksom det finns på en del av Tornavägen. Som alternativ visas ett gaturum på 30 m, vilket enligt förslaget möjliggör dubbelriktad spårväg (eller busstrafik) i gatans mitt. Spårväg kräver särskild hållplatslösning vid Fäladstorget, men detta beskrivs inte. Det bör vara en fördel att välja gaturumsbredden 30 m, vilket ger större flexibilitet för framtida kollektivtrafik.
Den befintliga butiksbebyggelsen vid Fäladstorget som avses rivas har som tidstypisk centrumbebyggelse ett visst kulturhistoriskt värde, men den hindrar också en visuell kontakt mellan Fäladstorget och Svenshögsvägen – Fäladsgården. Stadsmiljön kring Fäladstorget kan bli attraktivare genom nybebyggelse på den stora parkeringsplatsen, och det är positivt att Fäladsgården knyts samman med Fäladstorgets centrum genom en platsbildning som korsar Svenshögsvägen. Den föreslagna kopplingen mellan Fäladstorget och Fäladsgården ger dock S:t Hans kyrka en relativt dold placering. Det vore önskvärt med direkt visuell kontakt med Svenshögsvägen och Fäladsgårdens sydsida. Genom vissa förskjutningar kunde även en helhetskomposition inkl. den nya Fäladsskolan bli tydligare. Bifogade principskisser visar en möjlighet till detta. De visade skisserna ger också principiellt möjlighet till bevarande och påbyggande av befintliga byggnader kring Fäladstorget, utom på västra sidan.
Nybebyggelsen vid Svenshögsvägen och Magistratsvägen föreslås fi förslaget få 5 eller 6 våningar och vid Fäladstorget 6 eller 7 våningar. 5-6 våningar vid Svenshögsvägen och Magistratsvägen är i huvudsak acceptabelt, vid Magistratsvägens nordsida kan dock skuggverkan tala för en bitvis lägre bebyggelse. Vid Svenshögsvägen kan för stadsbilden viktiga kvartershörn markeras med mindre förhöjningar. 7 våningar omedelbart intill S:t Hans kyrka är mindre lämpligt. En höjd på max 4-5 våningar skulle visa större respekt för kyrkan.
Utformningen av Magistratsvägens sydsida sammanhänger med sjukhusets utbyggnad. Om Victoriastadion kan bibehållas, behövs ingen större idrottsanläggning vid Magistratsvägen. Då kan principiellt ny bostadsbebyggelse tillkomma, som en fortsättning på kv. Fastighetsboken. Längs Magistratsvägens sydsida finns idag bl. a. en Lidlbutik och vi8dSkarpskyttevägen en McDonaldsrestaurang. Dessa skulle kunna inrymmas i bottenvåningen på nybebyggelse inom planområdet.
För Gamla Lunds styrelse,
Anna Svenson, ordf.
Bo Larsson, vice ordf.
2024-10-31
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!